På festivalkontoret
(Poppes plass)


Via TicketCo:
canalstreet.ticketco.no


hashtag #csarendal

Verdenspremiere i Skagerak-katedralen

En fullsatt Hellige Trefoldighets Kirke var klar til å møte organist Kewin Bowyer og verdenspremieren "Bach & Blues in the Cathedral".

Som oppladning til kveldens siste CS-konsert, hadde jeg ladet meg opp med å studere hjemmesiden til kveldens musiker K. Bowyer (anbefales!). I tillegg til å få vite at han som 8-åring bestemte seg for å bli - plan A: astronaut og hvis dette skulle gå i vasken, skulle han som plan B : bli buss-sjåfør!

På hjemmesiden sin har han også en sekvens han har kalt "A Chat and a Tune". Dette er informative sekvenser hvor han snakker om/forteller og deretter demonstrerer/spiller.

 Kewin Bowyer er "ekspert" på sitt instrument, kan sin Johan Sebastian Bach og mestrer de vanskeligste musikkstykker skrevet for orgel. Internasjonal presse beskriver musikeren med superlativer det er vanskelig å finne tilsvarende ord for på norsk.

Når han ikke turnerer, underviser han i Glasgow ved St. Giles International Organ School.

"Alle" har et forhold til Bach. I min grunnskoletid - rett etter steinalderen - var han pensum. I dag vet jeg ikke helt. Stikkord er gjerne:  Leipzig, kantor og en utrolig produksjon; nedtegnet og tatt vare på for ettertiden. Dette innebærer at vi i dag kan spille musikk som ble komponert for århundrer siden. I kontrast til dette står "Blues-tradisjonen" - hvor improvisasjon og overlevering fra munn til munn eller gitar til gitar i samspill var måten det skjedde på.

De 2 B'ene representerer to helt ulike musikalske tradisjoner.

 For meg ble nysgjerrigheten for Bach vakt gjennom Göran Tunströms bok "Juleoriatoriet" (som han forøvrig fikk Nordisk råds litteraturpris for i 1984) - uten at jeg drev det særlig mye lenger.

"Bluesen" i denne sammenhengen er komponert/arrangert av den norske organisten/pianisten/komponisten Mons Leidvin Takle.

 Vi blir presentert et program som spenner over sentrale stykker av Bach i kombinasjon med nykomponerte/nyarrangerte blueslåter. Takket være videoproduksjon, får vi se hvordan organisten spiller - takket være flere store skjermer.

Det er ikke uten grunn at det heter "orgelbrus" - for her bruser det! Forsiktig brusing, rolig sildring og voldsomme brus i storslagne fossefall.

Kjente verk av Bach eksempelvis "Jesu, joy of man`s Desir" og "Ave Maria"  kombinert med negro spirituales "Swing low" og O.Petersons "Hymn to freedom" med nytt arrangement - viser litt av variasjonene i låtvalgene.

Den nyskrevne blueslåten "Pedal blues" (Takle) toppet hele konserten. Her fremviste organisten et fotarbeid som jeg aldri har sett maken til! Nummeret kvalifiserer for sirkus!

Ikke unaturlig valgte organisten å fremføre dette som ekstranummer. Hadde mannen hatt skritt-teller hadde den definitivt kommet helt ut av telling.

Bowyer hadde med stor sannsynlighet blitt en utmerket astronaut eller buss-sjåfør - vi er likevel mange som fornøyd og takknemlig for at han valgte å bli organist!

Dette var en vitamininnsprøyting av en konsert. Den ga oss nye krefter til å møte regnværet og natten. 

Nadja Wang Johannesen

 PS: min sidekamerat under konserten mente organisten var et lysende eksempel på at menn kan gjøre flere ting på en gang. Om det er slik eller om han er eksempelet som bekrefter det motsatte, vites ikke. Vi lot det bli med det!

Foto: Espen Wang Johannesen




Meld deg på vårt nyhetsbrev!
Navn:  
Epost: